fredag den 21. oktober 2011

Kalvelever/broccoliragout a la mig


Kan man kalde det fussionskøkken, når man står i sit køkken og forsøger at samkøre to forskellige opskrifter?
Jeg havde besluttet mig for, at vi skulle have frisk pasta med broccoliragout (jeg har ingen idé om, hvad der gør den til en ragout ... Hvad er ragout egentlig?), men fik så lige lyst til at tilføje kalvelever, og så fandt jeg en opskrift på pasta med kalvelever.
Når jeg sidder her og efterrationaliserer kan jeg ikke se een eneste god grund til, at jeg skulle bruge en opskrift på kalvelever .... Altså hvor svært er det lige, at stege leveret på en pande ..

Konsekvensen af at samkøre to opskrifter blev da også een stor og lang forvirring der varede i små to timer.
Noget skulle blanceres - noget skulle koges - noget skulle have et kort smut på panden - noget skulle gennemsteges - noget skulle pureres, og det skulle det alt sammen på SAMME tid. *GISP*
Resultatet blev dog heldigvis super godt, og selv min kræsne datter fik spist "usynlig" broccoli og kød - hun godt nok syntes smagte at blod, men dog gled ned alligevel. He he.

Jeg bringer her min kalvelever/broccoliragout a la mig Ü
  • 750 g. frisk pasta
  • 1 broccolihoved i små buketter og stokken fintskåret
  • 1 løg i tern
  • 2 hvidløg findelt/presset
  • 1/4 l. mælk
  • 1/4 l. kogevand fra stokken
  • Stødt muskat (tørret)
  • 375 g. kalvelever i mundrette stykker
  • 150 g. champignon skåret i kvarte
  • 1 rød peberfrugt i tern
  • 1 porre i skiver
  • Becel til stegning
  • Salt og peber
Kog den fintskåret stok i letsaltet kogende vand ind til de er møre, hæld i dørslag/sigte.
Blancher broccolibuketterne og peberfrugt i letsaltet kogende vand, tag dem op med en hulske. 
Blancher porren i samme vand, og tag op med en hulske.
Grøntsagsvandet bruges til at koge pastaen i.

Sauter løg og hvidløg, tilsæt den kogte stok samt 1/4 l. mælk og kogevand. Lad det koge op, blend saucen og smag til med salt, peber og muskat.
Steg kalvelever og champignon i lidt becel.

Den kogte pasta vendes i broccolisaucen (og bliver hurtigt opsuget). 
Broccolibuketter, peberfrugt, champignon og lever vendes forsigtigt i.
Hvis alle kan lide porrer vendes den også i, men da det ikke er tilfældet her i huset, toppede vi voksne selv retten.

Nu hvor retten er blevet nedskrevet, og derved virker meget mere overskuelig, skal vi helt sikkert have den en anden gang igen Ü

Ingen kommentarer: