onsdag den 25. maj 2011

Bacon og broccolitærte


Mandagens menu stod på bacon/broccolitærte m. alt godt fra salatskuffen.
Jeg er helt stolt over, at jeg denne gang huskede at tage billede .... af tærten :)
Egentlig troede jeg, at sådan en madtærte kunne laves på forholdsvis få minutter, hvilket den sikkert også kunne, hvis jeg havde valgt at lave en "pulver-tærte", men næ nej - denne gang skulle den laves fra bunden.
Resultatet blev overraskende godt, og så er det jo langt billigere at lave bunden selv.

Bacon og broccolitærte (4 pers.)
Først laves dejen af:
100 g. koldt smør
175 g. hvedemel
1 1/2 spsk. vand
Skær smørret i mindre stykker og smuldr det i melet. Tilsæt vand og saml hurtigt dejen. Rul eller tryk den ud i en smurt springform (ca. 22 cm i diameter). Lad dejen gå ¾ op af formens side. 
Stil den tildækket i køleskabet i mindst ½ time. 
Forbag bunden midt i ovnen på 185 grader i ca. 15 min.

Fyld:
1/2 broccolihoved i små buketter
1 pakke bacon i tern
1 gul peberfrugt
5 æg
1 dl. mælk
200 g hytteost
1 stor tomat
Reven ost
Salt, peber og timian


Inspiration og fremgangsmåde er hentet hos Newyorkerbyheart
Kog broccoli og peberfrugt i kogende, letsaltet vand, i få minutter. Hæld dem i en sigte og lad det dryppe af. 
Steg bacon sprødt på en pande og lad det dryppe af på køkkenrulle. 
Smør et tærtefad og hæld broccoli og peberfrugt i bunden. Drys bacon over. 
Pisk æg, mælk, lidt ost, timian og hytteost sammen, krydr med salt og friskkværnet peber. 
Hæld blandingen over grønsagerne og baconen, den delte tomat trykkes lidt ned i massen, drys med lidt ekstra reven ost. 
Sættes i en 185 grader varm ovn (varmluft) og lad den stå i 25-30 minutter, til den er gennembagt.

Jeg var så spændt på, hvordan bunden var - om den bare krummede når jeg skar i den, men den var præcis som den skulle være, så en sådan tør jeg godt lave igen.

Jeg lavede en stor skål salat m.: Iceberg, grønne asparges, julienne gulerødder, grøn peber, tomater, agurk og hjemmehøstet rucola.



2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Dejligt at se at bunden blev som du gerne ville have den :-)

Mange hilsner
Birthe

Apple sagde ...

Hej Birthe

Når jeg kan, så kan alle :)
Man skal i hvertfald ikke være bange for at prøve det :)