søndag den 15. maj 2011

Små kernemælksbrød m. hvidløg og persille


De er helt vidunderlige disse små madbrød, og er utrolig hurtige at lave.
De bliv spist til Heksesuppen.

Små kernemælksbrød (ca. 15 stk.)
50 g smør
2 dl mælk
2 dl kærnemælk
50 g gær
2 tsk groft salt
1 spsk honning
1 fed presset hvidløg
2 dl frisk, hakket persille
150 g sigtemel
400 g hvedemel (ca. 6 3/4 dl)

Pynt
sigtemel

Bagetid:
Ca. 10 min. ved 225°.

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og tilsæt
kærnemælken. Rør gæren ud heri. 
Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt af 
hvedemelet tilbage). Slå dejen godt sammen. Dæk skålen med fx et låg og stil 
dejen til hævning et lunt sted ca. 1 time og 15 min. 

Tag dejen ud på et 
meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. 

Del dejen 
i 15 stykker og form dem til flade boller (ca. 10 cm i diameter). Lad dem 
efterhæve på en plade med bagepapir i ca. 15 min. 

Skær evt. et kryds i hver 
bolle og drys med sigtemel. Bag brødene midt i ovnen.


Billede og opskrift: arla. dk

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Ej, hvor ser de lækre ud! Dem må jeg prøve :-)

Mange hilsner
Birthe

Apple sagde ...

Hej Birthe

Tak for din kommentar :)

Ja, de er super lækre og jeg som ellers aldrig har gidet bage, er nu blevet ret vild med det ;-)