mandag den 11. juli 2011

Hyldeblomstsaft m. ingefær - På falderebet

Så fin så hyldeblomsterne ud, da jeg lavede første portion hyldeblomstsaft for nogle uger siden.
Jeg havde egentlig planlagt, at lave en portion til, men kom væk fra det.
Så var det jeg så en opskrift på hyldeblomstsaft m. ingefær hos Godte.
Da jeg ELSKER ingefær og sagtens kan forestille mig de to smage i skøn harmoni, blev kæresten sendt ud i en af vores "baghaver" i silende regn (han ville selv), for at tjekke om der overhovedet var flere friske hyldeblomster tilbage.
Det var absolut på falderebet, at han fik samlet nok til en ny portion saft.
Mange var begyndt at blive brune og sætte bær, og uha de var fyldte med masser af små kryb, men herre gud - sådan er det jo når man bruger friske råvarer fra naturen ;)


Hyldeblomstsaft m. ingefær (ca. 2 liter)
Ca. 30 hyldeblomstskærme
2 økologiske citroner

8 cm. ingefær
2 spsk. citronsyre
650 g. økologisk rørsukker
1,5 l vand

1. Ryst skærmene (så smådyr falder af), og put dem i en stor gryde el.lign. beholder med låg.
2. Skyl citronerne, og skær dem i skiver.

3. Skræl ingefæren og skær den i mindre stykker 
Læg citronerne og ingefæren i gryden.
4. Bland citronsyren med sukkeret, og opløs blandingen i næsten kogende vand. 

Hæld sukkerlagen over skærmene og læg låg på gryden.
5. Lad saften trække i køleskabet i 4 dage, si den.
Smagen er skøn, og nu har vi over 3 liter koncentreret hyldeblomstsaft i fryseren. Gad vide om det holder til næste sommer .... :)

1 kommentar:

Casper sagde ...

Det ser lækkert ud, men hvor pokker køber/får man hyldeblomstskærme?