fredag den 22. april 2011

Hjemmebagte pitabrød



Pita med fyld er en vidunderlig spise, men hold da op hvor har jeg været frustreret over de færdigkøbte pitabrød mange mange gange!
De gik i stykker for et godt ord, og var bare jævnt kedelige.
Så fandt jeg en super opskrift på pitabrød her og nu kommer der aldrig købepita i huset igen!
Pitabrød (ca. 12 stk.)
1½ dl mælk
1½ dl vand
25 g gær
½ tsk sukker
½ tsk groft salt
60 g durummel (ca. 1 dl)
375 g pizzamel (ca. 6¼ dl)
Bagetid:
Ca. 7 min. ved 250°.

Kom mælk og vand i en gryde og varm det op, til det er lillefingervarmt. 
Hæld mælkeblandingen i en skål og rør gæren ud heri. 
Tilsæt sukker, salt, durummel og ca. halvdelen af pizzamelet. Slå dejen godt sammen og tilsæt lidt efter lidt resten af pizzamelet, til dejen slipper skålen. 
Tag pitadejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Del dejen i 12 stykker og form dem til boller. Bank bollerne flade (ca. 12 cm i diameter). 
Læg dem på plader med bagepapir og lad dem hæve tildækket i ca. 15 min. Bag pitabrødene midt i ovnen. Brødene hæver og bliver hule ved bagningen.

Note: Jeg lavede dobbeltportion og puttede den ene portion pitabrød i fryseren.
Så er der altid til en ekstra pita middag, eller de kan tages op stykvis og bruges til madpakken.

Ingen kommentarer: