onsdag den 20. april 2011

Super hurtigt madbrød


For få uger siden fandt jeg tilfældigt dette lækre madbrød her, som er så hurtigt at lave, at jeg trods min manglende bage-lyst, alligevel lige måtte prøve det.
Nu har jeg bagt brødet 3 gange!! :)
Vi har spist det til suppe, men kan bruges hvor og hvornår man ønsker det.

Hurtigt madbrød (Et stor "hjul")
- 50 g. smør
- 2 dl. mælk
- 1 1/2 dl. yoghurt naturel
- 25 g. gær
- 1 tsk. sukker
- 1 tsk. groft salt
- 1 1/2 tsk. tørret rosmarin
- 350 g. hvedemel (ca. 5 3/4 dl.)
Pensling: Mælk
Pynt: Tørret rosmarin
Bagetid: Sæt brødet i en kold ovn i ca. 20 min. ved indstilling på 225 grader.

Smelt smørret i en gryde og tilsæt mælken. Hæld blandingen i en skål og tilsæt yoghurt. Rør gæren ud heri. Tilsæt de øvrige ingredienser (hold lidt mel tilbage). Slå dejen godt sammen. Tag dejen ud på et meldrysset bord og ælt den godt igennem. Tilsæt evt. resten af melet. Form dejen til et rundt, fladt brød (ca. 28 cm i diameter) og læg det på en plade med bagepapir. Rids brødet næsten igennem, så der dannes otte trekanter. Pensl brødet med mælk og drys med rosmarin. Bag det midt i ovnen.

Note:
Jeg laver altid dobbeltportion og fryser det ene brød ned, eller bruger det til madpakker.
I.flg. opskriften skal brødene i en kold ovn. Jeg sætter dem i en varm og får flotte luftige brød.              

Ingen kommentarer: